PELATIHAN PEMBUATAN DESAIN GRAFIS MULTIMEDIA INTERAKTIF DI SMA NEGERI 13 PALEMBANG

Penulis

  • Lucky Tandoballa Universitas Multi Data Palembang
  • Sri Wahyuni
  • Kevin Agustria
  • Ery Hartati, M. Kom

Kata Kunci:

Pelatihan, Pengabdian Kepada Masyarakat, Desain Grafis, Multimedia, Canva, Training, Community Service, Graphic Design, Canva

Abstrak

In the current digital era, modernizing the education sector is very important. However, at SMA Negeri 13 Palembang there is still little implementation of digital learning. The team's observation results show that ICT learning in schools only covers the basics of Microsoft Word and Excel, so it does not encourage digital creativity among students. Realizing the importance of digital design skills to compete in the world of work and higher education, this service program provides training in creating interactive multimedia graphic designs using Canva. The aim of this training is to provide creative training using digital technology. Students will learn how to create digital presentations, posters, animated videos, and personal biographical data. As a result of this training, we found that students' ability to use Canva creatively to create visual content increased. The training session ended with a group photo session, and the participants expressed their hope that similar activities could be carried out again or could be used as a theme.

Referensi

Garris Pelangi. 2020. Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2), Desember 2020 Pemanfaatan, 8(2), 7996. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.32493/sasindo.v8i2.79-96

Isnaini, K. N., Sulistiyani, D. F., & Putri, Z. R. K. (2021). Pelatihan Desain Menggunakan Aplikasi Canva. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 5(1), 291. https://doi.org/10.31764/jpmb.v5i1.6434.

Miftah, M. N., Rizal, E., & Anwar, R. K. (2016). Pola Literasi Visual Infografer Dalam Pembuatan Informasi Grafis (Infografis). Jurnal Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 4(1), 87. https://doi.org/10.24198/jkip.v4i1.11635

Miftahul Jannah, F. N., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1). https://doi.org/10.20961/jpd.v11i1.72716

Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, D. M. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembuatan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335–343. http://dx.doi.org/10.22460/as.v4i2p%25p.6859

Syahrir, A. P., Zahirah, S. P., & Salamah, U. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Desain Grafis Canva dalam Pembelajaran Multimedia di SMA Negeri 1 Taman. Prosiding Seminar Nasional, 1, 732–742.

Tiawan, Musawarman, Sakinah, L., Rahmawati, N., & Salman, H. (2020). Pelatihan Desain Grafis Menggunakan Aplikasi Canva Tingkat Smk Di Smkn 1 Gunung Putri Bogor. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 476–480. https://doi.org/10.31949/jb.v1i4.417

Yundayani, A., Susilawati, & Chairunnisa. (2019). Investigating the effect of Canva on students’ writing skills. Journal of English Education, 7(2), 169–176. https://doi.org/10.25134/erjee.v7i2.1800

Kala’lembang, A., Widayanti, L., Rahayu, W. A., Riska, S. Y., & Spoetra, Y. A. (2021). Edukasi Pembuatan Desain Grafis Menarik Menggunakan Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 91– 102. https://jurnal.stie.asia.ac.id/index.php/jpm/article/view/813/219

Unduhan

Diterbitkan

2024-06-30

Artikel Serupa

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Anda juga bisa Mulai pencarian similarity tingkat lanjut untuk artikel ini.