STUDI PERILAKU PEMILIH (VOTER BEHAVIOUR) PADA PEMILU LEGISLATIF (Studi Kasus Dapil 2 Kabupaten Muara Enim)
Keywords:
marketing politics, voter behaviour, etnicity, money politics, personal characteristic.Abstract
The research is aimed to explore voter behaviour. This research is to identify factors that influence voters in determining their choice to candidates.  It is merely case study whereas the research are mainly focus on legislative general election at constituency 5 in Muara Enim Regency. The research area sub-districs of Semendo, Tanjung Agung and Lawang Kidul. The main research problems to be explored are concerning with the important factors influence voters in determining their choice to legislator candidates. The research mainly used primary data by delivering questionaires to selected respondents. The questionaire was delivered to 660 selected respondents. It is also used secondary data to enrich the research analysis. Research finding shows that public figures, candidate’s personal characteristic , money potitics, ethnic, the son of soil are the main factors effected voters in choosing legislator candidates.
References
Firmanzah. 2012. Marketing Politik: Antara Pemahaman dan Realitas Jakarta: Yayasan obor Indonesia, Edisi ke Tiga, Jakarta.
Kotler, Philip and Neil. 1999.“Political Marekting; Generating Effective Candidates, Campaigns and Causes,†dalam Bruce I. Newman,Handbook of Political Marketing, California: Sage Publication.
Nursal, Adnan. 2004. Political Marketing, Strategi Memenangkan Pemilu, Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.
Perdana, Inco Hari. 2012. Political Marketing Partai Politik Baru : studi kasus strategy pemenangan Partai NasDem, thesis, FE UI.
Supian Mohamad Nor. 2006.“Political Marketing vs. Commercial Marketing: Something in Common for Gains†yang dipresentasikan dalam6th Global Conference on Business & Economics pada 15-17 Oktober 2006 di Gutman Conference Center,USA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).