ANALISIS CONSUMER RESPONSE INDEX (CRI) PADA MEDIA IKLAN GADGETS DI KALANGAN PENGGUNA DI SURABAYA
Keywords:
Customer Response Index (CRI), advertising, communicationAbstract
The purposes of this study are to know the effectiveness of the gadgets advertisement among the users in Surabaya and examine the most effective media to influence the users’ action in buying gadgets. The sample taken is 100 respondents to measure the CRI elements (awareness, comprehend, interest, intention and action). The result of this study found that Facebook has the highest effectiveness in advertising gadgets 17.28%, Magazines 3.59% and Lain-lain, included here brochures, company websites, word-of-mouth and expo (1.94%). Television gets only 1.85%, newspaper 1.03%, Blackberry messengers 0.75%, Twitter and billboard reach 0% for the rest of two. However, all media used to advertise gadgets in this study are not effective because the percentage is less than 50% and thus, finding another media or utilize in Facebook and specific Magazines is high recommended suggestion.
References
Aiwan, Tania Yosephine, 2013, Efektivitas Pesan Iklan Televisi Tresemme Menggunakan Customer Response Index (CRI) pada Perempuan di Surabaya, E-Komunikasi, Vol. 1, No. 2, Hal : 298-307
Al khoury, Pierre, Marwan AL Kotob, Nour El Assaad, Aya Al Halabi, Loussine El Kakhi, Samer Tabet and Sherin Dharouj. 2014. Future of Social Media in Advertising: A Feedback from Lebanon. International Journal of Modern Business Issues of Global Market (IJMBIGM) Volume 2, Issue No. 2 – February, 2014
Clow, Kenneth E and Donald Baack. 2007. Integrated advertising, promotion and marketing communications. Kenneth E. Clow and Donald Baack. 3rd edition. Pearson Education International.
Kotler, Philip & Gary Armstrong. 2010. Principles of Marketing. 13th Edition. Pearson.
Lovelock, C. dan W. Jochen. 2011. Pemasaran Jasa Manusia. Teknologi, Strategi, Edisi Ketujuh. Penerbit Erlangga. Jakarta
Lukitaningsih, Ambar, 2013, Iklan Yang Efektif Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran, Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, Vol. 13, No. 2, Hal:116 – 129
Noviani, Felicia, 2013, Efektivitas Iklan Midtown Hotel Surabaya di Harian Jawa Pos, E-Komunikasi, Vol. 1, No. 2, Hal : 210-220
Mega Bazaar Computer Surabaya 2013 Gairahkan Pasar TI dan Gadget di Jawa Timur. http://kabargress.com/2013/03/05/mega-bazaar-computer-surabaya-2013-gairahkan-pasar-ti-dan-gadget-di-jawa-timur/ . accessed on 23rd March 2014. 14:55 pm
Pemerintah Kota Surabaya, www.surabaya.go.id, (diakses 01 Januari 2014)
Pengguna Gadget di Indonesia melebihi Jumlah Penduduk Indonesia http://www.berita8.com/berita/2013/04/pengguna-gadget-di-indonesia-melebihi-penduduk-indonesia . accessed on 23rd March 2014. 14:23 pm
Tjiptono, Fandy dan Gregorius Chandra. 2012. Pemasaran Strategik, Edisi 2, Penerbit CV Andi Offset: Yogyakarta
Wang, X., Wei, Y., & Yu, C. 2011. Social Media Peer Communication And Impacts On Purchase Intentions: A Consumer Socialization Framework. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1094996812000072
Downloads
Published
Issue
Section
License
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).